perjantai 25. tammikuuta 2013

Gott och blandat

Dudden och Robbie fick besök av tandläkaren idag. Jag hade ingen aning om att tandraspning kan vara så avancerat... Allt som har med hästar att göra här i Danmark är hundra gånger mer, ja vad ska man kalla det, avancerat än i Finland. Eller kalla det invecklat om man så vill. Nå, plötsligt hade veterinären dragit ut tusen lådor med olika maskiner i stallgången, hängt en ställning i taket (här ska huvudet hänga!) och gett hästarna en hel del lugnande (det finns mer om det behövs!). Men proffsigt var det nog och i ett huj låg det tre tänder på golvet och båda hästarna stod och hängde med huvudet i boxen.

Ja, jag är dessutom ensam här på gården från och med igår till söndagkväll. Danskarna har tagit av till varmare breddgrader. Nå, hästarna passade förstås på att rymma när jag var ensam hemma. Plötsligt tittade jag ut genom fönstred och räknade till alldeles för många hästar i fölhagen. Criste och Split sprang runt tillsammans med 1- och 2-åringarna. Jag tänkte genast att nu har hästarna tuggar av staketet igen och marken är frusen så det är omöjligt att sätta nya stolpar i marken. Jag lät hästarna springa runt och kollade in läget var de två hagarna möts nere vid sjön. Staketet var helt och Dudden stod på andra sidan och visste inte vad han skulle ta sig till när hans två bästavänner plötsligt tagit sig över till andra sidan och lämnat honom där. Men vid en närmare titt ut över isen såg man helt tydligt hur två hästar traskat över isen och över till andra hagen. Hurra, nu har dom kommit på hur man tar sig in i andra hagen. Ikväll har jag alltså stått på isen och hackat hål för att få stolpar att hållas något sånär på plats.

Angående onsdagen så överlevde alla hovslagarbesöket och unghästarna uppförde sig faktiskt riktigt bra. Men Colby har fått nya smeknamnet Al Quaeda (främst för blåögat som hon gav mig, i onsdags var hon faktiskt duktig).



Casy Jones


Casey Jones & Al Qaeda

Cristie
Kasper


Birka, alltid lika representativ <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti