torstai 3. tammikuuta 2013

Tilbage til Danmark!

Puh... Lång dag idag! Det tog mig bara 17½ timmar att ta mig från Vasa till Köpenhamn! Inte undra på att flygbiljetten var billig, den innehöll en 15 timmars mellanlandning i Hesa. Då är det tur man har en serkku-tyttö i Töölö som har en extra bäddsoffa. Det blev en kort natt med ca. 3 timmars sömn och sedan upp klockan 04.45 för att hinna med bussen till flygfältet.

Det kändes bra att vara till i Danmark. Gröna fält, + 10 grader och blåsigt, jag blir fortfarande inte klok på vädret här.

Hah, det tog ett tag innan min danska fungerade igen. I Hvlasø fick jag lov att ta en taxi den korta turen från station hem till oss. Gick alltså för att fråga efter nummret till taxin och mannen bakom disken tyckte att det var säkrast att tala engelska med mig eftersom det här helt tydligt var en vilsen turist från ett mystiskt land som just och just klarade av att be om ett telefonnummer på danska (med en oigenkännelig accent). Tja, när taxichauffören satt igång med att prata kom danskan sakta tillbaka. Taxichauffören var bombsäker på att jag var norsk och talade norska med honom. Så här lite senare på kvällen när min danska börjar komma tillbaka skulle jag bra gärna höra hur jag lät tidigare idag. 

Välkomstkommitén bestod av en överlycklig hund, en likgiltig katt och katt nr. 2 som vägrar lämna min famn. Happy to be back! :)


Mitt jullov

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti