perjantai 12. lokakuuta 2012

Colby

Ojj de finns så mycket som har hänt här på gården de senaste dagarna! Måste börja med att påpeka att vädret har visat sig från sin bästa sida och vackrare höstväder kan man inte önska sig. Efter en veckas regn har den här veckans solsken varit mer än välkommet.

Två nya hästar har kommit till gården. Jalta och hennes föl Colby (eller Coldplay, men jag tycker Colby passar bättre) har kommit tillbaka efter att ha spenderat sommaren på Jylland. De var två vällgödda hästar som anlände. Jaltas mage är gigantisk. Men vem skulle inte ha en sån mage efter 11 föl och aldrig så mycket som en mäniska som suttit på ryggen... Colby är stor för sin ålder och vi hoppas att hon blir en fin hopphäst i framtiden. Jag hoppas att hon får av en blandning sina storasystrars bästa drag. Hon ska ha Castanjas temperament och Lhasas gångarter. DE skulle bli en perfekt tävlingshäst.

På onsdag körde vi med Jalta och Colby till en Holsteiner fölpremiering. Jag fick mig en snabbkurs i hur man lastar ett envist föl. De krävs två personer. En på var sida om fölet. Fölets bak vänds mot transportens lastbrygga och så tar man i på varsin sida om fölets bog och skuffar. Man slutar inte förän fölet har backats/burits upp hela vägen in i transporten. De här tog, låt se, 20 sekunder, max. Tyvär blev de ingen premie för Colby den här gången. Hon saknade ett poäng i typ för att uppnå en premie. Ny chans väntar när hon blir 3 år.

På onsdag eftermiddag var jag på hoppträning till Ågerup med Castanja för första gången. De var första gången för henne att hoppa med ryttare på ryggen. Uppgiften var inte så krävande. Ett kryss på 50 cm i trav och sedan galopp. De gick fint (efter lite osäkerhet från Castanjas sida vad de hela handlade om) och tränaren sa att han gärna ser henne igen. Sedan var de Lhasas och Corras tur och vi hoppade en bana. Lhasa stannade inte en enda gång. 10 pistettä ja papukaijamerkki!

Idag gick Duden upp i hästlastbilen för första gången. De tog mig ganska exakt 10 sekunder att få upp honom i transporten och stå med alla 4 ben på insidan. Duden är den smartaste 2-åring jag mött. En riktigt gentleman. När de andra hästarna bråkar i hagen eller krånglar när jag ska ta in dem, står Duden snällt och väntar på sin tur och följer lugnt efter när vi går. Snart är de dags att vänja honom vid träns. De blir först i mars/april som han ska vänjas vid ryttare (om allt går enligt planen). Ikväll bär de av mot Köpenhamn och en helg av välförtjänt ledighet i lägenheten där. Och jag tror att jag får besök hemmifrån på lördag! :)


Colby (eller Coldplay?? Förslag?)

Jalta & Colby

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti